Dnia 8 kwietnia w trakcie zajęć młodzi ludzie poznali źródła dochodów i podstawowe wydatki gospodarstwa domowego, analizowali konsekwencje występowania w budżecie różnic między przewidywanymi wydatkami i dochodami.
Już na początku warsztatów pojawiły się pojęcia związane z planowaniem, zarządzaniem i kontrolowaniem finansów. Uczestnicy rozmawiali o tym, skąd ludzie, gospodarstwa domowe mają pieniądze. Swoje propozycje zapisali w opracowanej tabeli w kolumnie dochody, a następnie wypełnili jej drugą część, która odpowiadała na pytanie: na co ludzie, gospodarstwa domowe mogą przeznaczać posiadane środki finansowe, na zaspakajanie jakich potrzeb. Następnie wychowawca prowadzący spotkanie zapoznał młodzież z danymi statystycznymi struktury wydatków polskich gospodarstw domowych w 2015, odwołując się do podstawowych potrzeb, takich jak żywność, mieszkanie i ubranie oraz potrzeb wyższego rzędu, czyli samorealizacja oraz rozwój. Zastosowanie zróżnicowanych metod pracy od dyskusji, elementów burzy mózgu, po analizę danych statystycznych pozwoliło zaktualizować wszystkich uczestników do czynnego udziału w warsztatach. Kolejne ćwiczenie opierało się na pomysłowości młodych ludzi, którzy pracując w trzech zespołach: „Państwa Kwiatkowskich, Nowaków i Zielińskich”, szukali rozwiązań, które miały zmniejszyć deficyt budżetowy na przykładzie podjęcia dodatkowej pracy, ograniczenia zbędnych wydatków czy zaciągnięcia kredytu i racjonalnego gospodarowania nadwyżką budżetową.
Fot. 1 Uczestnicy w trakcie warsztatów
Fot. 2 Martyna analizuje wykres budżetu gospodarstwa domowego
Tekst – Jadwiga Kiełbus
Zdjęcia – Olga Kostrzewińska