• Kontrast strony
Jak pogodzić pracę z życiem rodzinnym?

Odpowiedzi na to niełatwe pytanie szukali na zajęciach z doradztwa zawodowego trzecioklasiści z Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Mysłakowicach. Czego dowiedzieli się oni podczas warsztatów i jakie rozwiązania zabiorą ze sobą w dorosłe życie?
O tym jak głęboko zakorzenione są stereotypy matki głównej opiekunki dzieci siedzącej w domu i ojca jedynego żywiciela rodziny, nikogo przekonywać nie trzeba było. Wielu uczestników warsztatów te teorie doskonale znało i bez problemu wymieniało ich stosowanie w rodzinach czy domach znajomych i sąsiadów.

  • Nawet teraz słyszymy od chłopaków, że dziewczyny powinny siedzieć w garach – mówiła Oliwka. Słusznie uczestnicy zauważyli jednak, że ten schemat myślenia w obecnych czasach się nie sprawdza.
  • Ciężko byłoby utrzymać dom z jednej pensji – mówił Kornel. – Poza tym jak ten żywiciel rodziny ma na przykład wypadek to jest dramat, bo nie ma za co opłacić rachunków, kupić jedzenia itp.– dodał. Poza bezpieczeństwem finansowym uczestniczki wymieniały jeszcze inne korzyści z pracy kobiet i mężczyzn.
  • Najważniejsza jest niezależność, ale też kobieta nie siedzi się cały czas w domu i ma kontakt z ludźmi. Kiedy kobieta pracuje to partner musi też się angażować dom, więc obowiązki domowe też dzieli się na pół. Lepiej też jest kiedy dziećmi zajmuje się dwoje rodzice, bo to buduje więzi dzieci z matką i ojcem – mówiła Asia. W ramach rozwiązań, które warto wprowadzić w życie by pogodzić pracę z życiem prywatnym czy rodzinnym młodzież wymieniała: planowanie, dzielenie obowiązków, pracę w elastycznych godzinach, pracę zdalną, korzystanie z pomocy dziadków, sąsiadów i niań do dzieci, ustalanie priorytetów oraz wykorzystywanie technologii, w tym: aplikacji do zakupów internetowych oraz on-line, odkurzaczy automatycznych, zmywarek, pralek i suszarek, robotów kuchennych itp. Na warsztatach nie obyło się także bez omówienia strategii radzenia sobie ze stresem związanym z godzeniem pracy z obowiązkami domowymi.
  • Asertywność, nie przenoszenie pracy do domu i problemów domowych do pracy, świadome oddychanie, tworzenie strefy pracy (przy pracy zdalnej), a także posiadanie i rozwijanie pasji czy regularna aktywność fizyczna (spacery, bieganie, jazda na rowerze i nartach, karate, tańce itp.). – wymieniali Alicja, Bartek i Oskar. Młodzież poznała również zapisy kodeksu pracy ułatwiające godzenie życia zawodowego z prywatnym, w tym elastyczne godziny pracy, urlop macierzyński i ojcowski oraz rodzicielski i wychowawczy, prawo do skróconego czasu pracy czy możliwość wykonywania pracy zdalnej oraz hybrydowej. Usystematyzowaniem wiedzy poznanej na warsztatach było wypełnienie przez uczestników kart pracy podsumowujących wszystkie poruszone zagadnienia związane z godzeniem ról zawodowych i prywatnych.

Artykuł: Angelika Grzywacz-Dudek
Foto: Angelika Grzywacz-Dudek

240403 jgo1. Młodzież chetnie dzieła się swoimi doświadczeniami 2240403 jgo2. Najważniejsze wnioski Oliwia zapisywała na flipcharcie240403 jgo3. w usystematyzowaniu wiedzy pomogły karty pracy240403 jgo4. Uczestniczki doskonale znają korzyści płynące z pracy

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.