26 kwietnia w siedzibie Hufca Pracy 13-3 w Kielcach odbyły się zajęcia w ramach programu wychowawczego prowadzonego przez wychowawcę Jolantę Gajos. W muzykoterapii podstawowym środkiem oddziaływania jest dźwięk – muzyka, która jest często wyzwalaczem i katalizatorem przeżyć i emocji. Obecnie w muzykoterapii zasadniczo wyróżnia się podział na muzykoterapię aktywną do której zalicza się oddziaływania angażujące fizycznie jak śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce o raz improwizację. Muzykoterapia receptywna, której podstawą jest słuchanie muzyki relaksacja i wizualizacja. Na zajęciach zostały wdrożone te dwa rodzaje muzykoterapii a mianowicie uczestnicy zajęć brali udział w zabawie słuchowej zwanej echem rytmicznym. Polega ona na kształtowaniu umiejętności wysłuchania i powtarzania rytmów. Młodzież miała do dyspozycji następujące instrumenty: bębenek, trójkąt, janczary cymbałki, tamburyn, organkę, marakasy oraz ukulele. Jedna osoba wybijała rytm a reszta powtarzała. Celem takiej zabawy było utrwalenie brzmienia oraz rozwijanie słuchu muzycznego. Kolejnym tematem spotkania były zabawa muzyczno- plastyczna, gdzie uczestnicy na dużych arkuszach papieru rysowali kredkami świecowymi ilustrację do fragmentów muzyki - Antoniego Vivaldiego oraz fragmenty z Jeziora Łabędziego Piotra Czajkowskiego. Tworzyli również muzyczne koła, duże podczas słuchania wolnej muzyki, a małe przy szybkim rytmie. Ma to wpływ na pobudzenie wyobraźni oraz ukształtowanie wrażliwości na dźwięk. Następny temat to zabawa muzyczno – ruchowa. Młodzież wykonywała taniec ze wstążką do różnych rodzajów muzyki takich jak: utwór marszowy, muzyka country , jazzowa, disco.
W programie muzykoterapii może uczestniczyć każda osoba bez względu na poziom umiejętności muzycznych. Dla efektywności terapii liczy się przede wszystkim sam proces zaangażowania uczestników. Śpiewu czy improwizacji muzycznych powstających w czasie zajęć muzykoterapii nie ocenia się w artystycznych czy estetycznych aspektach. Myzykoterapię można wdrożyć jako nowy sposób spędzania wolnego czasu i sposób na likwidację złych emocji. Uczestnicy biorący udział w zajęciach dobrze się na nich bawili a efekt uśmiechu i jednocześnie relaksu został uzyskany. Można powiedzieć ,, Brawo My’’.