flaga Ukrainy
  • Kontrast strony

Nie ma co ukrywać – film to jedno z najbardziej angażujących narzędzi edukacyjnych, jakie mamy do dyspozycji. Jego potencjał wykracza daleko poza dostarczanie rozrywki. Film nie tylko angażuje naszą wiedzę, ale przede wszystkim oddziałuje na emocje, pobudzając wyobraźnię i skłaniając do refleksji. Z tego powodu nauczyciele coraz chętniej sięgają po kino, by urozmaicić proces nauki, uczynić go bardziej przystępnym i inspirującym. Takie podejście znalazło swoje odzwierciedlenie również w naszym projekcie edukacyjnym.

W ramach realizacji programu „Bezpieczna Przystań”, postanowiliśmy wykorzystać wyjątkową okazję do wzbogacenia naszych zajęć o kino. Grupa I C z Hufca Pracy w Opolu, wspólnie z naszym wychowawcą, zorganizowała wyjście do kina studyjnego Meduza – miejsca, które od lat oferuje szeroką gamę filmowych premier i pokazów w kameralnej atmosferze. W ramach tego wydarzenia połączyliśmy seans filmowy z warsztatami, podczas których poznaliśmy historię Festiwalu Filmowego OPOLSKIE LAMY, jednej z największych i najbardziej rozpoznawalnych imprez filmowych w regionie.

Kino studyjne jako przestrzeń edukacji

Kino Meduza to miejsce, które łączy pasję do sztuki filmowej z chęcią dzielenia się tą pasją z innymi. Podczas naszego spotkania, przed seansem, prezes Stowarzyszenia Opolskie Lamy, Pan Rafał Mościcki, wprowadził nas w tematykę filmu, omawiając jego kontekst historyczny i społeczny. W taki sposób rozpoczęliśmy naszą filmową podróż – z pełnym zrozumieniem, dlaczego dane zagadnienia są ważne, jak filmy mogą oddziaływać na nasz sposób postrzegania świata. Po projekcji mieliśmy okazję podzielić się wrażeniami i uczestniczyć w dyskusji, która była nie tylko intelektualnym ćwiczeniem, ale także przestrzenią na wymianę osobistych doświadczeń i przemyśleń. Pan Rafał Mościcki zasugerował kilka interesujących wskazówek do refleksji, dzięki czemu mogliśmy lepiej zrozumieć głębię filmu.

Dlaczego warto chodzić do kina?

Obejrzenie filmu w kinie to doświadczenie, które wykracza poza to, co można przeżyć w domowym zaciszu. Kino, zwłaszcza w kameralnym wydaniu, ma ogromny potencjał edukacyjny, a w kontekście pracy z młodzieżą może pełnić szczególną rolę. Oto kilka powodów, dlaczego warto regularnie odwiedzać takie miejsca, jak kino Meduza:

  1. Zaangażowanie uczniów – filmy przyciągają uwagę młodzieży, sprawiając, że dłużej koncentrują się na tematach poruszanych w projekcjach. Zamiast typowej wykładowej formy nauczania, kino angażuje emocje i skłania do refleksji, co ma silniejszy wpływ na przyswajanie treści.
  2. Integracja grupy – wspólne oglądanie filmu sprzyja integracji, budowaniu więzi i współpracy w grupie. W klasie, w której uczniowie nie zawsze mają okazję się poznać, wspólne przeżywanie seansu może otworzyć przestrzeń do lepszego porozumienia się i rozmowy na tematy, które są im bliskie.
  3. Rozwój kompetencji medialnych – w dzisiejszym świecie, pełnym obrazów i mediów, umiejętność analizy filmów staje się coraz bardziej cenna. Uczniowie uczą się, jak interpretować przekazy filmowe, dostrzegać ukryte treści i świadomie korzystać z języka filmu. Tego rodzaju umiejętności pomagają im nie tylko w analizie filmów, ale także w lepszym zrozumieniu otaczającego świata.
  4. Refleksja nad doświadczeniem – po projekcji filmu mamy szansę na wspólne przemyślenia, które pozwalają uczniom utożsamiać się z bohaterami i zgłębiać różnorodne problemy społeczne, takie jak relacje rodzinne, konflikty międzyludzkie czy wyzwania dorastania. Kino daje przestrzeń do rozmowy o tym, co ważne i co trudne.
  5. Rozwój emocjonalny – filmy wywołują silne emocje, które pomagają rozwijać empatię i samoświadomość. Przeżywając różne historie na ekranie, uczniowie mają okazję doświadczyć, co to znaczy być w skórze innych ludzi, co wpływa na ich emocjonalny rozwój i wrażliwość.

Kino jako narzędzie do rozwoju

Z wyjścia do kina wyciągnęliśmy wiele cennych lekcji. „Ben nie ma lekko” – film, który wybraliśmy jest doskonałym przykładem, jak kino może poruszać trudne tematy w sposób lekki, ale zarazem głęboki. Historia młodego chłopca, który zmaga się z problemami nastolatków, takimi jak rozstanie rodziców, nieodwzajemniona miłość czy bullying, została ukazana w formie animacji, co tylko podkreśliło jej uniwersalność i artystyczną wartość.

Film ten, mimo swojej lekkiej formy, poruszał ważne kwestie, które każdy z nas może odczuwać w swoim życiu. Na końcu seansu wszyscy czuliśmy, że temat zostaje z nami na dłużej, a dyskusja po filmie była doskonałą okazją, by podzielić się swoimi własnymi przemyśleniami i emocjami.

Podsumowanie

Kino jako narzędzie edukacyjne otworzyło przed nami zupełnie nowe możliwości. Dzięki temu wydarzeniu zrozumieliśmy, że film to coś więcej niż rozrywka. To forma sztuki, która może inspirować do krytycznego myślenia, rozwijać emocjonalność, a także pomóc w zrozumieniu trudnych tematów społecznych. Warto korzystać z potencjału, jaki daje film w edukacji, i szukać takich przestrzeni jak kino Meduza, które oferują nie tylko filmy, ale i możliwość rozmowy i refleksji.

Wspólne wyjście do kina uznajemy za niezwykle udane, a film „Ben nie ma lekko” z pewnością polecamy jako świetny punkt wyjścia do rozmów o tym, co dla nastolatków jest ważne. Jego artystyczna forma animacji sprawia, że tematy, które porusza, stają się bardziej przystępne i angażujące. Polecamy!

 

Romuald Florczak

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.