Standardy ochrony małoletnich
Informacje dla opiekunów prawnych
Dobro i najlepszy interes dziecka jest naczelnym celem wszystkich działań podejmowanych przez OHP. Dlatego każdy nasz pracownik traktuje młodą osobę z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby.
Ważne terminy
Pracownik placówki to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
Dziecko/małoletni to każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
Opiekun dziecka to osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
Zgoda rodzica dziecka to zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka.
Krzywdzenie dziecka to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
Co to standardy ochrony małoletnich?
Standardy ochrony małoletnich to reguły i praktyczne zasady, które mają gwarantować bezpieczeństwo dzieci i młodzieży OHP.
Celem standardów jest to, żeby dzieci i młodzież nie doznawały krzywdzenia ze strony pracowników, wolontariuszy i rówieśników.
Procedury mają gwarantować sprawny przepływ informacji i odpowiednią reakcję w każdym przypadku krzywdzenia.
Interwencja w przypadku krzywdzenia
W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji (do wyboru) wychowawcy, pedagogowi, psychologowi lub kierownictwu placówki.
Jakie podejmujemy kroki
- Osoba wyznaczona (pedagog/psycholog/wyznaczony koordynator) wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
- Osoba wyznaczona sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami.
- Na tej podstawie, osoba wyznaczona tworzy plan pomocy dziecku. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
- wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez osobę wyznaczoną opiekunom prawnym. Proponujemy współpracę przy realizowaniu planu.
- Osoba wyznaczona informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji. Po poinformowaniu opiekunów, kierownictwo placówki może:
- złożyć zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji,
- złożyć wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej,
- przesyłać formularz „Niebieska Karta - A" do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
Zespół interwencyjny
W przypadkach bardziej skomplikowanych, dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu, kierownictwo placówki powołuje zespół interwencyjny.
W skład zespołu interwencyjnego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, kierownictwo placówki, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
Krzywdzenie przez inne dzieci
W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:
- dbając o bezpieczeństwo dziecka, izolujemy je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
- przeprowadzamy rozmowę z rodzicami/opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc;
- równolegle powiadamiamy najbliższy sąd rodzinny lub policję, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Krzywdzenie lub zaniedbanie przez opiekuna
Jeśli jest podejrzenie, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:
- dbając o bezpieczeństwo dziecka, separujemy dziecko od rodzica/opiekuna podejrzanego o krzywdzenie;
- zawiadamiamy policję pod nr 112 lub 997.
Jeśli dziecko doświadcza zaniedbania lub opiekun dziecka jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej):
- zapewniamy bezpieczeństwo dziecka;
- rozmawiamy z rodzicem/opiekunem;
- powiadamiamy o możliwości wsparcia psychologicznego i/lub materialnego;
- w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna, powiadamiamy właściwy ośrodek pomocy społecznej.
Ochrona wizerunku dziecka
Uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniamy ochronę wizerunku dziecka.
Zapewniamy najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Nie umożliwiamy przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- W celu uzyskania zgody na utrwalenie wizerunku, nasz pracownik może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.
- Nie przekazujemy przedstawicielom mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Ogólne wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku
W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań. Zawsze mamy na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
Wykorzystujemy zdjęcia i nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci - chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
Zasady dostępu do Internetu
Zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmujemy działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instalujemy i aktualizujemy oprogramowanie zabezpieczające.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią załącznik do niniejszych Standardów.
Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:
- pod nadzorem pracownika na zajęciach komputerowych;
- bez nadzoru wychowawcy na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na terenie placówki,
- za pomocą sieci Wifi placówki po podaniu hasła.
Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia bezpieczeństwo naszej sieci internetowej przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie oprogramowanie.
Bezpieczeństwo online
Infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do Internetu personelowi i dzieciom w czasie zajęć i poza nimi.
Sieć jest monitorowana tak żeby identyfikować sprawców ewentualnych nadużyć
Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
Procedura w przypadku cyberprzemocy
Raportowanie i zgłaszanie
Nauczyciele, personel administracyjny i inni uczniowie powinni być zachęcani do zgłaszania wszelkich przypadków cyberprzemocy, z którymi się zetknęli.
Placówka powinna mieć wyznaczone osoby odpowiedzialne za przyjmowanie i dokumentowanie zgłoszeń.
Pierwsza pomoc psychologiczna
W pierwszej kolejności zapewniamy dziecku wsparcie. Należy przeprowadzić rozmowę, wysłuchać uczuć i doświadczeń oraz określić jego potrzeby.
Bezpieczeństwo online
Jeśli cyberprzemoc ma miejsce online, pomóż dziecku w zabezpieczeniu swoich profili, zmianie haseł i ograniczeniu dostępu do przesłanych treści.
Zalecamy rodzicom i uczniowi, aby zgłosili incydent odpowiednim organom ścigania lub platformie internetowej.
Ważne telefony i adresy
112 - ogólny numer alarmowy w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu utraty zdrowia lub życia.
800120 002, niebieskalinia.info - Niebieska Linia, Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie. Telefon dla ofiar, sprawców oraz świadków przemocy w rodzinie. Telefon jest bezpłatny i czynny przez całą dobę.
800100100 - Telefon dla rodziców i wychowawców w sprawie bezpieczeństwa dzieci:
Monitoring stosowania standardów
Kierownik placówki wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy ochrony dzieci w placówce.
Osoba ta jest odpowiedzialna za:
- monitorowanie realizacji Polityki,
- reagowanie na sygnały naruszenia standardów,
- prowadzenie rejestru zgłoszeń,
- proponowanie zmian w Standardach.
Bezpieczne relacje
Wszyscy pracownicy są zobowiązaniu do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
Pracownicy działają w sposób otwarły i przejrzysty dla innych, żeby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
Jeśli ktoś jest świadkiem nieodpowiedniej sytuacji, reaguje stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne
Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i
spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, na przykład:
- jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie,
- uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
Zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
Podstawa prawna
Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej "standardami", ma każdy:
- organ zarządzający jednostką systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), oraz inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni;
- organizator działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej,
- resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich.