pdptr

dkba1

W ramach II Forum Doradztwa Zawodowego „Wektor wyboru” odbyła się 23 marca 2021 r. - w formie zdalnej - konferencja pod nazwą „Jak realizować szkolne doradztwo zawodowe w warunkach pandemii”.

Inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia była Szkoła Branżowa I Stopnia „Wektor” w Bydgoszczy oraz tamtejsze jednostki OHP. Konferencja odbyła się z udziałem gości honorowych: Wojewódzkiego Komendanta Kujawsko-Pomorskiej WK OHP w Toruniu Anety Mądrzejewskiej oraz dr Łukasza Brzezińskiego z Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

fortor1Konferencja była adresowana przede wszystkim do pracowników szkół podstawowych, realizujących zadania z doradztwa zawodowego, a w szczególności do szkolnych doradców zawodowych i pedagogów. Jej celem było przybliżenie metod i technik pracy z młodzieżą przy wykorzystaniu narzędzi zdalnych w zakresie wsparcia w podejmowaniu trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych.

Uczestnicy spotkania poznali źródła, z których można czerpać zasoby niezbędne do prowadzenia poradnictwa zawodowego dla młodzieży, zarówno tradycyjne (drukowane publikacje), jak i metody wykorzystujące nowoczesne technologie – interaktywne gry dydaktyczno-diagnostyczne, Planery Kariery czy aktualne opisy zawodów.

Jednym z elementów konferencji było wystąpienie doradcy zawodowego z bydgoskiego Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej Marcina Błażkow. Omówił on zasady tworzenia rzetelnej i trafnej informacji zawodowej, którą można przekazać młodzieży podczas zajęć online. Zaakcentowana została też rola portalu OHP - dokariery.pl. Doradca przedstawił również wnioski z raportu dotyczącego zdrowia psychicznego polskich nastolatków w nauce zdalnej, opracowanego przez Fundację Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii. Szczególnie niepokojące w tym raporcie są informacje dotyczące trudności w samodzielnej nauce i problemów związanych z poczuciem izolacji społecznej. Marcin Błażkow rekomendował dążenie – w miarę możliwości i przy zachowaniu niezbędnych środków bezpieczeństwa – do tradycyjnych spotkań „face to face” z uczniem, co pozwoli na nawiązanie relacji umożliwiającej prowadzenie procesu doradczego i podtrzymanie motywacji ucznia.

Sytuacja ograniczeń pandemicznych jest wielkim wyzwaniem w każdej dziedzinie życia. Szkolne doradztwo zawodowe, jako integralny element edukacji i kształcenia osobowościowego młodego człowieka musi wychodzić naprzeciw oczekiwaniom ucznia, ale nie może być czynnikiem utrudniającym funkcjonowanie młodzieży w realiach zdanego nauczania.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.