Bez tytułu

My już mamy życiowy biznes plan: wybrać ciekawą formę nauki zawodu, uzyskać kwalifikacje zawodowe, podjąć dobrą pracę, poznawać nowe techniki, technologie, rozwijać się… Takim stanowiskiem dzieli się młodzież kaliska ze swoimi rówieśnikami z Brandenburgii w projekcie „Co wspólne, co różne? Dziesięć faktów na temat nauki rzemiosła w Polsce i Niemczech." 

Wielkopolska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy w terminie od 24 do 28 października 2022 roku realizuje kolejne przedsięwzięcie międzynarodowe dofinansowane ze środków europejskich, tym razem z Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Projekt, realizowany w formie 5- dniowego spotkania młodzieży, jest przygotowany przez 7 uczestników z Hufca Pracy 15-1 w Kaliszu wraz z uczestnikami z niemieckiego Stowarzyszenia Bildungseinrichtung Buckow e. V. Poprzez wizyty studyjne i warsztaty w kilku przedsiębiorstwach rzemieślniczych podczas wspólnie spędzonych dni uczestnicy poznają specyfikę danego środowiska pracy oraz własnoręcznie wykonują proste zadania zawodowe.

- Rzemiosło wspaniale łączy wielowiekową tradycję z najnowocześniejszymi technologiami, z sukcesami konkuruje na międzynarodowych rynkach. Nowoczesny rzemieślnik to projektant i twórca, który oferuje indywidualne podejście i niepowtarzalny produkt. Rzemiosło to także największy pracodawca i nauczyciel zawodu- mówi Ewa Kalińska –lokalny koordynator projektu, dodając, że właśnie z tych przesłanek wypływają cele naszego spotkania:
- popularyzacja rzemiosła- zachęta do nauki rzemiosła i konkretnego zawodu:
- zwiększenie atrakcyjności rzemiosła w opinii uczniów – wsparcie pozytywnych trendów w wyborach edukacyjno-zawodowych młodzieży;
- weryfikacja własnych predyspozycji zawodowych;
- rozwój umiejętności praktycznych, w tym komunikacji w językach obcych.

Podczas wszystkich dni wizyty w Kaliszu uczestnicy mają bardzo intensywne zajęcia, które pozwalają im zaprezentować już zdobytą wiedzę oraz podzielić się zadaniami i odpowiedzialnością za poszczególne działania, prowadzone przy redagowaniu mini vademecum dla adeptów nauki zawodów rzemieślniczych w obydwu krajach – podkreśla Małgorzata Dzikowska – opiekunka z Hufca Pracy.

Ponadto grupa młodych ludzi uczestniczy w zajęciach warsztatowych fryzjerskich, kulinarnych, z grafiki i frotażu. Poprzez specyficzne metody pracy takie jak: gra, zabawa i eksperyment młodzi ludzie poddani zostali treningowi wszystkich umiejętności społecznych jak: komunikacja, współpraca i przyjmowanie ról w grupie oraz strategie potrzebne do analizy i rozwiązywania problemu. Stosujemy metody aktywne, angażujące młodych ludzi na wielu poziomach, począwszy od emocjonalnego, poprzez mentalny, aż do fizycznego. Młodzież poznaje także historię, zabytki, kulturę, język, zwyczaje w wybranych, atrakcyjnych kulturowo miejscach w Kaliszu. Najważniejsze przedsięwzięcia odbywają się w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kaliszu, Firmie ELEKTRYK, Akademii Fryzjerskiej GABRIEL, Zakładzie Doskonalenia Zawodowego, Izbie Rzemieślniczej, kaliskim Rezerwacie Archeologicznym na Zawodziu i innych oddziałach Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej oraz obiektach rekreacyjnych.

- Na warsztatach obsługiwaliśmy sterowane numerycznie urządzenia elektroniczne, uczestniczyliśmy w pokazie fryzjerskim, wykonaliśmy grafiki metodą frotażu, dowiedzieliśmy się jakie menu serwowała słowiańska gospodyni, poznaliśmy przepisy, produkty, zioła i metody konserwacji żywności, a także budownictwo ludowe, narzędzia i wyposażenie dawnej kuchni i pradawną oręż – z entuzjazmem opowiada Nikola Siwek – jedna z uczestniczek projektu.

Podczas warsztatów Uczestnicy weryfikują swoje predyspozycje zawodowe, a wykorzystanie różnorodnych materiałów i gadżetów uatrakcyjnia pracę. Integracja młodzieży jest doskonała, a wieczorna praca, związana z przygotowaniem poradników nauki rzemiosła, przebiega wyśmienicie przy echach muzyki i radosnego śmiechu.




Tekst: Ewa Kalińska
Zdjęcia: Ewa Kalińska, Małgorzata Dzikowska, Zygfryd Bytomski