12 września młodzież z Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Trzebini wzięła aktywny udział w zajęciach edukacyjno-wychowawczych poświęconych własnej tożsamości oraz uświadomieniu sobie, co łączy ich z rodziną, grupą rówieśniczą, a także na czym polega ich wyjątkowość.
Wprowadzeniem do tematu była rozmowa o tym, co to znaczy znać samego siebie, czy warto znać samego siebie i dlaczego. Następnie zadaniem każdego uczestnika spotkania było udzielenie krótkiej odpowiedzi na pytanie: Kim jestem? Aktywny udział młodzieży w dyskusji pozwolił na opracowanie mapy młodzieńczych myśli i wyobrażeń, które składają się na naszą tożsamość – takich jak cechy charakteru, usposobienie, role społeczne i rodzinne, narodowość oraz miejsce zamieszkania.
Zastosowanie podczas zajęć technik alternatywnych, burzy mózgów oraz metod aktywizujących stworzyło przyjazną atmosferę sprzyjającą swobodnemu wyrażaniu myśli. Uczestnicy chętnie mówili o swoich mocnych i słabych stronach, o tym, co lubią, czego nie lubią, o swoich marzeniach i o tym, co chcieliby w sobie zmienić.
Na zakończenie spotkania każdy uczestnik wypełnił kwestionariusz „Znam siebie”, który pozwoli wychowawcy lepiej dostosować metody i formy pracy do oczekiwań, zainteresowań i zdolności młodzieży.
Fot.1. Aktywny udział młodzieży podczas zajęcia „Znam siebie”
Tekst: Jadwiga Kiełbus
Zdjęcia: Olga Kostrzewińska