flaga Ukrainy
  • Page contrast

To jak do siebie mówimy, jakim językiem posługujemy się w mediach społecznościowych, jak wzajemnie się traktujemy jest bardzo ważne. Współczesny nastolatek zarówno jest ofiarą hejtu jak i jego sprawcą. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczestników kadra opiekuńczo-wychowawcza z 11-20 Hufca Pracy w Bytowie zorganizowała zajęcia mające na celu uświadomienie młodzieży skali tego problemu. Przede wszystkim młody człowiek musi być świadomy konsekwencji, jakie są związane z jego zachowaniem. Nie tylko tym jawnym, ale przede wszystkim tym anonimowym, kiedy to za ekranu telefonu czy komputera płynie jadowita, krzywdząca i szydercza mowa.

Każdy człowiek jest inny, to fakt. I każdy ma inną wrażliwość. Jeden uczeń na kpinę pod swoim adresem zareaguje wzruszeniem ramion, chwilową złością lub odpowie w podobnym tonie, ale w wielu przypadkach taki uczeń zacznie wątpić w siebie. Jego obraz samego siebie zostanie zachwiany, zwątpi w siebie i w innych. Niejednokrotnie obelżywa mowa i hejt w sieci prowadzą do autoagresji, wycofania się, depresji a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do samobójstwa młodego człowieka.

Jeden złośliwy komentarz nie wywoła aż tak silnej reakcji, ale ich zwielokrotnienie, trwające przez dłuższy czas eskalujące dokuczanie może już popchnąć nastolatka do obrania takiego waśnie czarnego scenariusza. A skutki ludzkiej tragedii to nie tylko puste krzesło przy szkolnej ławce, ale przeogromna strata dla całej rodziny takiego ucznia, który targnął się na własne życie, ponieważ nie mógł dłużej znieść znęcania się nad nim. Ten temat jest tak ważny, że trzeba wielu rozmów z uczestnikami, aby uświadomili sobie skalę zjawiska przemocy werbalnej, materialnej, relacyjnej, fizycznej i elektronicznej. To, jak młodzi ludzie traktują się wzajemnie, jest podłożem wielu konfliktów w grupach rówieśniczych i ma odzwierciedlenie w nauce i w zasadzie wpływa na funkcjonowanie nastolatka na każdej płaszczyźnie jego życia.

Hejt i mowa nienawiści są zawsze krzywdzące, często nastolatek reaguje agresją na agresję nie widząc innego rozwiązania, jak tylko odpowiedzieć tym samym. Celem zajęć było również przekazanie wiedzy na temat, gdzie szukać pomocy w takich sytuacjach, np. rozmawiając z rodzicem, wychowawcą bądź uzyskując pomoc w ramach konsultacji ze specjalistą dyżurującym na linii telefonu zaufania dla ofiar przemocy. Skuteczna walka z przejawami przemocy wobec drugiego człowieka jest szczególnie ważna w procesie wychowawczym, dlatego też tak ważne jest podejmowanie działań w tym zakresie.

Autor tekstu: Kamila Bożek / Bożena Stadnik
Autor zdjęć: Kamila Bożek / Bożena Stadnik