
Emocja – słowo pochodzi od łacińskiego e movere czyli „w ruchu”. Jest to stan znacznego poruszenia umysłu. Emocje charakteryzują się tym, że pojawiają się nagle, często łączą się z pobudzeniem somatycznym. W dzisiejszych czasach mało kto zastanawia się nad nimi, nie zagłębiamy się w siebie i nie staramy się ich rozróżniać ani rozumieć.
Najczęstszym źródłem kłopotów jest to, że nie potrafimy dobrze rozpoznać tego, co przeżywamy. Trudność sprawia nam także wyrażanie uczuć w kontaktach z innymi ludźmi. Bardzo często tłumimy emocje i nie mówimy o nich, albo tłumimy je w sobie tylko po to żeby być kimś innym w oczach ludzi, którzy nas otaczają. Powstałe napięcie musi z nas w końcu wyjść. Pozbywając się tego sięgamy po różne narzędzia, z reguły są to złe narzędzia takie jak: palenie papierosów, picie alkoholu, agresja, przemoc czy kłótnie.
W Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Bytowie wychowawcy 11-20 Hufca Pracy zorganizowali lekcję, która miała na celu pokazanie jak zrozumieć to co w nas jest, jak można w łatwy i przyjemny sposób zapanować nad złością, agresją czy totalną rozpaczą, ale i jak wzmocnić i utrzymać dłużej radość i szczęście. Uczniowie brali udział w ćwiczeniach opisując to jak się czują w różnych sytuacjach w domu i w szkole. Bo przecież nie trzeba być agresywnym kiedy jesteśmy źli. Możemy iść na spacer, pobiegać, pójść na siłownię, posłuchać muzyki czy potańczyć i tak wyładować tą niską wibrację jaką czujemy. Młodzież w dzisiejszych czasach ma problem z byciem asertywnym, grono z nich uważa, że jak powiem komuś nie to nie będzie mnie już lubił. A przecież bardzo ważne jest stawianie granic. Chętna do współpracy młodzież brała udział w scenkach wcielając się z role kata i ofiary. Pod okiem wychowawców zobaczyli jak łatwo być katem, a jak trudno ofiarą, która „walczy” o to, aby jej nie stłamsić. Na zakończenie zajęć każdy z uczniów otrzymał dzienniczek wdzięczności, w której będą mogli codziennie zapisywać to za co są wdzięczni. Tym ćwiczeniem zaczną zwracać uwagę na małe rzeczy, których nie zauważamy, a które dają nam radość i uśmiech na twarzy.
Pięknie dziękujemy uczniom za aktywny udział w warsztatach oraz życzymy cierpliwości w pracy z emocjami, a także pięknych wyników, które wniosą ich ponad to co nieprzyjemne.
Autor tekstu: Natalia Turzyńska
Autor zdjęć: Wychowawca klasy