Komunikowanie się ludzi między sobą jest jedną z najważniejszych zdolności człowieka, zdolności które warunkują jego sposób funkcjonowania w społeczeństwie. Sposobów komunikowania jest bardzo wiele, a najprostszym z nich jest rozmowa. Jednak to co mówimy, stanowi tylko część procesu porozumiewania. W akcie komunikowania się ludzi między sobą bardzo ważną rolę odgrywa przekaz niewerbalny.
Obserwując swojego rozmówcę, dostrzegamy jego wyraz twarzy, gesty, ton głosu i wiele innych czynników, które są istotnym uzupełnieniem tego, co mówi do nas drugi człowiek. O nowo poznanej osobie wyrabiamy sobie opinię w ciągu kilkunastu pierwszych sekund znajomości. To pierwsze wrażenie tak istotne dla późniejszych relacji między ludźmi, tylko w 7% opiera się na tym co słyszymy, czyli na komunikatach werbalnych. Pozostałe 93% komunikatu interpretujemy na podstawie przekazu niewerbalnego, w tym 38% na podstawie tonu głosu i aż 55% na podstawie wyglądu, gestów i mimiki.
Bardzo duża jest rola komunikacji niewerbalnej w edukacji. Wygląd, postawa, ton głosu i wiele innych czynników ma duże znaczenie dla tego, jak nauczyciel jest odbierany przez uczniów. Sposób w jaki uczniowie postrzegają nauczyciela, warunkuje ich zainteresowanie przedmiotem lekcji, a nauczyciel który potrafi dostrzec i odczytać komunikaty niewerbalne wysyłane przez uczniów, łatwiej nawiązuje porozumienie z klasą, zyskując jej zaufanie i szacunek.
30 maja zajęcia o tej właśnie tematyce, wychowawca Magdalena Targowska przeprowadziła z uczestnikami 13-4 HP w Sandomierzu. Warsztaty w przystępny sposób przybliżyły wiedzę z zakresu komunikacji niewerbalnej przydatną w edukacji oraz pracy zawodowej i życiu codziennym.
Fot. 1 Młodzież sandomierskiego hufca podczas zajęć wychowawczych
Autor tekstu i zdjęć: Magdalena Targowska