
W dniu 22 marca br. na Uniwersytecie Warszawskim odbyło się międzynarodowe seminarium pt. „Zapobieganie wykluczeniu edukacyjnemu i społecznemu młodzieży w perspektywie europejskiej. Wyzwania i szanse” w ramach europejskiego projektu „Edukacja współtworzona poprzez włączanie społeczne” COSI.ed.
Projekt ma na celu opracowanie modelu efektywnej pracy z uczniami zagrożonymi przedwczesnym opuszczeniem systemu edukacji. Więcej na jego temat można przeczytać na stronie internetowej https://www.pedagog.uw.edu.pl/2021/12/08/projekt-edukacja-wspoltworzona-poprzez-wlaczanie-spoleczne-cosi-ed/.
Pierwsze seminarium odbyło się pod hasłem „Zapobieganie wykluczeniu edukacyjnemu i społecznemu młodzieży w perspektywie europejskiej. Wyzwania i szanse”.
W trakcie seminarium badacze i praktycy z 5 krajów europejskich (Norwegii, Danii, Hiszpanii, Portugalii oraz Polski) zaprezentowali dobre praktyki w pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem edukacyjnym i społecznym oraz wyniki dotychczasowych badań, a także działania realizowane w ramach projektu.
Ochotnicze Hufce Pracy jako ogólnopolska instytucja zajmująca się m.in. ochroną młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym przed przedwczesnym wypadaniem z systemu edukacji jest żywo zainteresowana wynikami badań w tym obszarze, które mogą służyć wypracowaniu metod i narzędzi przyczyniających się do utrzymania ww. osób w aktywności edukacyjnej.
Na zaproszenie organizatorów z ramienia OHP w wydarzeniu uczestniczyli: Zastępca Komendanta Głównego OHP Piotr Modzelewski oraz Zastępca Dyrektora Biura Edukacji i Zatrudnienia Katarzyna Bakalarska.
Inspirujący był wykład inauguracyjny profesora Krzysztofa Sawickiego z Uniwersytetu w Białymstoku pt. „Rethinking Youthat-Risk” - Problemy młodzieży zagrożonej.