Na pierwszym spotkaniu naszego koła matematycznego postanowiliśmy zmierzyć się z czymś, co towarzyszy nam każdego dnia, a jednocześnie kryje w sobie wiele zagadek – zegarem wskazówkowym. Choć na co dzień większość z nas korzysta z telefonów komórkowych i zegarków cyfrowych, klasyczny zegar ze wskazówkami wciąż pozostaje nie tylko praktycznym narzędziem, ale też świetnym punktem wyjścia do rozwijania umiejętności matematycznych. W dobie wszechobecnych smartfonów i elektronicznych urządzeń, tradycyjna umiejętność odczytywania godziny z klasycznego zegara wskazówkowego stopniowo zanika. Choć wiele osób sądzi, że to umiejętność przestarzała, w rzeczywistości wciąż pozostaje ona ważna – nie tylko ze względu na codzienne funkcjonowanie, ale także rozwój intelektualny młodzieży. Na początku zajęć wychowawca z oleskiego Ośrodka Szkolenia i Wychowania przypomniał podstawowe zasady: że godzina to 60 minut i 3600 sekund, a kwadrans to 15 minut. Następnie każdy uczestnik miał okazję samodzielnie wskazać podane godziny na specjalnym zegarze do nauki. Kolejnym etapem było wykonanie własnego zegara z papieru – zadanie wymagające sprawności manualnej, kreatywności i odrobiny cierpliwości. Na zakończenie przeprowadzono krótki test wiedzy, polegający na zaznaczaniu lub wpisywaniu właściwych godzin. Zajęcia pokazały, że zegar wskazówkowy, choć bywa postrzegany jako relikt przeszłości, nadal ma ogromną wartość. Uczy nie tylko orientacji w czasie, ale także rozwija logiczne myślenie, koncentrację i odpowiedzialność. To praktyczna lekcja życia, dzięki której młodzież uświadamia sobie, jak ważne jest umiejętne zarządzanie najcenniejszym zasobem – czasem.
Aneta Majkut


