
Mandala jest techniką plastyczną coraz częściej stosowaną w pracy z dziećmi , młodzieżą. Także wśród dorosłych, tego typu zajęcia są wspaniała formą rozrywki i odpoczynku. Technika ta wywodzi się z tradycji hinduskiej i oznacza „ koło życia, święty okręg, cały świat”. W świecie zachodnim została spopularyzowana przez szwajcarskiego psychoanalityka Karola Gustawa Junga, który odkrył jej terapeutyczne działanie. Mandale są wykorzystywane przez nauczycieli, terapeutów i pedagogów, podczas zajęć edukacyjnych, logopedycznych, rewalidacyjnych, twórczych, świetlicowych. Odpowiednio wyeksponowane kolorowe prace mogą stać się niezwykłą ozdobą sal szkolnych, świetlic, czy korytarzy. Według naukowców, mandala: pomaga skupić uwagę, powoduje wyciszenie i odprężenie, łagodzi napięcie emocjonalne, pomaga wyrazić uczucia i myśli, rozwija wyobraźnię, stymuluje kreatywność oraz rozwija motorykę małą, poprawia koncentrację. Z tego względu, wychowawca internatu zaproponował tego typu zajęcia. Uczestnicy z zainteresowaniem kolorowali przygotowane wcześniej szablony. W czasie warsztatów, rozmawialiśmy o ważnych i mniej ważkich tematach. Słuchaliśmy ulubionej muzyki i wspieraliśmy się w doborze kolorów do rysunków. Zajęcia okazały się ciekawą zabawą , a jednocześnie dały szansę na bliższe poznanie i miłe spędzenie czasu.
Tekst i zdjęcia: Anna Zawłocka- wychowawca Ośrodka Szkolenia i Wychowania Ząbkowice Śl. Wszyscy uczestnicy wyrazili zgodę na publikację wizerunku.
- Maciej i jego praca.
- Uczestnicy warsztatów.
- Patrycja i Maciej przed pracą